Filarea

Avtalet med kommunen

Avtal för kommunens övertagande av ansvaret för våra vägar och grönområde. Avtalet är godkänt av värföreningens årsstämma och kommunfullmäktige. Årsstämma den 7 mars godkände avtalet med acklamation. Detta innebär att vägföreningens ansvarsområde har överförts till kommunen den 1 januari 2015.

Vägföreningen ska betala maximalt 2,5 miljoner kronor till kommunen.

 

Standardhöjning vägområdet 900 000 kr som öronmärks till vårt område.

Detaljplanearbete och lantmäteriförrättning maximalt 1,6 miljoner kronor.

Betalplanen innebär att vi betalar 1 miljon kronor 2015-06-30 och 1,5 miljoner kronor 2016-06-30. Vägföreningen har nu betalt in 1 miljon kronor samt 750 000 kr som första betalning på 2016 års inbetalning. Därmed har vägföreningen väl uppfylt sin ekonomiska del av avtalet.

Kostnaden innebär en utdebitering per fastighet på 3 200 kr, varav 1 600 kronor ska betalas 2015-05-30 och 1 600 kr ska betalas 2016-05-30.

Vägföreningen kan först upphöra efter att ny detaljplan, med ändrad huvudman för vägområdet har vunnit laga kraft och slutligen lantmäteriet reglerat området och därefter upphäver vägföreningen. Denna process kan ta omkring fem år.

 

Avtalet i sin helhet framgår av nedanstående fil.

 

REGLERING AV MARKOMRÅDE FRÅN BERÖRDA FASTIGHETSÄGARE TILL KOMMUNEN 

20230630 Kommunen har sänt över en fil med de fastighetsägare som utöver sin tomtmark även äger gatu- och naturmark. Denna mark får inte nyttjas av fastighetsägaren då den enligt detaljplan och lantmäteri förrättning ingår i vägföreningens ansvarsområde.

Kommunen ska nu reglera dessa område från respektive fastighetsägare till kommunen.

Därefter kan övertagandet av vägföreningen slutföras.

 

Filen finns nedan.

 

Har Du frågor komntakta kommunen: Johanna Lundblad tel 0431-87 000

eller någon i vägföreningens styrelse.